Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Boldogsááág gyere haza....Mitől boldogabbak a dán gyerekek

Édességgel, jutalmazással valóban boldog, magabiztos gyerekeket tudsz nevelni?
Talán
igen, de ez nem az „Ahogy a dán szülők csinálják”. Mivel Dániát a Gazdasági Együttműködés és Fejlesztés Szervezete 3 évtizede a világ legboldogabb országának minősíti, talán érdemes megvizsgálni, hogyan nevelik ezek a kedves ex-vikingek a gyerekeiket olyan átkozottul boldognak. Most ezt magyarázzuk el a 6-betűs rövidítéssel: PARENT.
Rét Ágnes

1. P PLAY
A szabad játék kiemelt fontosságú a gyerekkori fejlődés szempontjából.
Kutatások kimutatják, hogy a szabad játék, egyedül vagy barátokkal, megtanítja a gyerekeket, hogy kevésbé aggódóak és rugalmasabbak legyenek, valamint fejleszti a szociális készségeiket. Úgy érezhetik, hogy ők irányítják az életüket, ami nagyobb autonómiához és önkontrollhoz vezet, és ahogy nőnek, így kisebb lesz az esélye annak, hogy meghülyülnek. A dánok olyan nagyra értékelik a játékot, hogy az iskolai előkészítés csak erre épül.

Mi a teendő?
Hagyj időt olyan játékra, amelyben nincs irányítás és bátorítsd, hogy használják az összes érzéküket. Menjenek ki a szabadba vagy adj nekik mindenféle kézműves eszközt és alkossanak kedvükre. Hozz létre játszó csoportokat különböző életkorú gyerekekből, hogy a fiatalabbak tanuljanak a nagyobbaktól, a nagyobbak meg megtanulhassák, hogyan irányítsák a kisebbeket. Hagyj időt olyan játékra, amikor nincsenek ott felnőttek, akik irányítanák őket, hogy feldolgozhassák az új élményeket, tapasztalatokat.

boldogság boldog gyerek szabad játék dícséret szülői minta

2. A AUTHENTICITY
Ha megvédjük a gyerekeinket a kellemetlen érzésektől, gátoljuk az érzelmi fejlődésüket. A dán gyerekek Andersen meséken nőnek fel, mint pl. a Kis gyufaárus lány, amelyikben egy szegény, de csodálatra méltó kis hajléktalan árva kihűlés miatt meghal; vagy a Kis hableány, aki beleegyezik, hogy kivágják a nyelvét és állandóan éles tőrökön jár azért, hogy emberré válhasson egy fiatalember kedvéért, aki végül elhagyja.
A dán szülők tudják, hogy a különféle érzelmekről való beszélgetés és felfedezés empátiára, elfogadásra tanítja a gyerekeket, és megtanítja őket arra, hogyan kezeljék az érzéseiket/érzelmeiket.

Mi a teendő?
Olvass a gyerekednek Andersent és ne valami Disney-sített történetet, amelyik happy end-del végződik. Ne ijedj meg az olyan nehéz kérdésektől, mint „Most akkor meghal a végén? De miért?”. Biztosítsd, hogy kifejlődjön bennük egy erős készség arra, hogy mi igaz és mi nem, azzal, hogy őszintén válaszolod meg a kérdéseiket, függetlenül attól, hogy milyen nehéz a téma. Igen, ez azt jelenti, hogy a nagymama nem „elment egy hosszú időre”, hanem meghalt. Tanítsd meg őket arra, hogy az őszinteséget a családotokban különösen nagyra értékelik.

A túldicsérés többet árt, mint használ.
Kutatások kimutatják, hogy azok a gyerekek, akiknek mindig azt mondják, hogy okosak, hajlamosak könnyen feladni, amikor nehéz feladatokkal szembesülnek. Úgy érzik, hogy a veleszületett okosságuk miatt nem kellene keményen dolgozniuk – a kemény próbálkozás miatt butának éreznék magukat, ezért elkerülik.
A dánok ennek szellemében dicsérik gyerekeiket.

Mi a teendő?
A folyamatot és az erőfeszítést dicsérd, ne a veleszületett képességet: „keményen tanultál és sikerült a dolgozatod”, ahelyett, hogy „olyan jó vagy matekból”. Csak akkor dicsérj, amikor jogos. Ne érezd azt, hogy csak azért dicsérned kell, hogy a gyereked jobban érezze magát. Ha nem tölti el jó érzéssel az, hogy megcsinált valamit, segíts neki megérteni, hogy miért és bátorítsd, hogy legközelebb másképp legyen.

3. R REFRAMING
A felfogáson, értelmezésen múlik minden.
A dánok különösen jók abban, hogy a napos oldaláról nézzék a dolgokat. Ahelyett, hogy az időjárásról panaszkodnának, hálásak azért, hogy nem éppen vakáción vannak. Ez nemcsak hajlam (habár a dánok idegesítően vidámak); a kutatások eredménye szerint az események szándékosan kedvező fényben való feltűntetése fejleszti a tudatos kontrollt és az alkalmazkodó-képességet. A dánok nem tagadják a negatívumokat, de modelljük a „realista optimizmus”, és a gyerekeiket arra tanítják, hogy a problémákat eszerint közelítsék meg.

boldogság boldog gyerek szabad játék dícséret szülői minta

Mi a teendő?
Ismerd fel, mikor tekintesz a helyzetekre negatívan és találj valami pozitív aspektust, ahonnan nézheted. Ez úgy hangzik, mint „a felhők mögött mindig kék az ég” workshop verziója és valójában az is. (Dánia felhős hely)
Kerüld el az „utálom, imádom, mindig, soha” kifejezéseket. A túlzás sem hasznos a gyereked számára, mivel mindent készpénznek vesz, még akkor is, ha hülyeség.
Amikor a gyereked rosszul viselkedik, a tettei mögötti érzésekre fókuszálj, ahelyett, hogy megítélnéd, mit csinált rosszul.

4. E Empathy
A képesség, hogy felismerjük és megértsük mások érzéseit, egy készség.
Tanulmányok azt mutatják, hogy az empátia szintje az amerikaiakban a ’90-es évek óta 50 %-ot esett, míg a nárcizmus jelentősen nőtt. A tanulmány szerzői ezt a hiperversengésnek, a kapzsiságnak és Ayn Rand filozófusnak tulajdonítják.
Eközben Dániában nemzeti program van arra, hogy a gyerekeknek empátiát, kulturális és nyelvi módszereket tanítsanak, amelyek fejlesztik az érzelmi intelligenciát.

Mi a teendő?
Gyakorold, hogy megérts másokat ahelyett, hogy megítélnéd őket, és a gyerekednek is ezt tanítsd. Segítsd a gyerekedet, hogy ítélkezés nélkül beszéljen érzelmekről: „mit gondolsz, miért volt mérges az a nő?” ahelyett, hogy „annak a nőnek nem kellett volna mérgesnek lenni”.

5. N NO ULTIMATUMS
A hatalmi küzdelmek nem nyerő helyzetek sem felnőtteknek, sem gyerekeknek.
A tekintélyelvű nevelés (az én házamban azt csinálsz, amit én mondok) a fegyelem és lázadás körforgásához vezet, tehát a dánok megpróbálnak ehelyett határozott és hiteles szülők lenni. A problémák megoldásában a tiszteletre és a kommunikációra támaszkodnak a vitában való nyerés helyett.

boldogság boldog gyerek szabad játék dícséret szülői minta

Mi a teendő?
Értsd meg, a határok feszegetése és a szabályok tesztelése, a felnövekedés része. Amikor a gyerekek rosszul viselkednek, az egy lehetőség neked arra, hogy büntetés helyett tanítsd, neveld őket. Mutasd meg, hogy figyelsz rájuk azzal, hogy megismétled, amit mondtak (még akkor is, ha utána „nem”-et mondasz): „tényleg most akarsz az iPad-eddel játszani, pedig itt a lefekvés ideje”. Próbálj win-win megoldást találni: „holnap kicsit korábban kezdheted, így lefekvés előtt kicsit több idő jut a játékra”.

6. T TOGETHERNESS
Együttlét.
A dán nyelvben van egy külön szó arra, hogy együtt van a család. Hagyományosan ez játékot, éneklést és evést jelent, gyakran gyertyafénynél, feltehetően azért, mert melegebbé teszi az együttlétet. Az egyén amerikai fetisizációja nem támogatja ezt a fajta koncentrált erőfeszítést, hogy kapcsolatot és közösséget hozzunk létre, aminek a dán kultúrában központi szerepe van.

Mi a teendő?
Teremts alkalmat a barátságos, kényelmes, meleg együttlétre a pároddal és a gyerekeiddel. Kapcsold ki a telefonod, gyújts gyertyákat, játsszatok, énekeljetek – az éneklés különösen jó a kellemes családi együttlétre.

 

Forrás: https://www.fatherly.com/parenting-and-relationships/why-danish-parents-and-their-kids-are-happier-than-americans/

 

Képek: Pinterest

2 Tovább

Játékvilág

A játék a legkomolyabb dolog, ami történhet velünk. És a legjobb is, ha valóban komolyan vesszük. A játék nem csak egy tárgy, hanem a gyerek számára minden. Minden, ami körülveszi, minden, ami jelent valami fontosat. Ezért nem mindegy, milyen játékot választunk.

Hogy mi a legjobb játék, arról végtelen találat van az interneten. Érdemes azonban még időben, az év végi ajándékozások előtt felkészülni és egy-egy stratégia mentén dönteni, nem csak a reklámok hatására cselekedni.

A játékok értékelése több fórumon is zajlik. Elsődleges információként ott a csomagoláson jelzett iránymutatás, mit fejleszt az adott játék. Aztán vannak különböző hazai és nemzetközi minősítő rendszerek, amelyek osztályozzák a játékokat. Emellett ott vannak a reklámok, a barátok akiknek mind vannak kedvenc játékai. És ha imponáló az előadás, akkor a gyermekünk megkívánja az adott játékot. De hogy valóban szeretni fogja-e, és hasznára válik-e, azt nehéz megjósolni.

A szülők gyakran fordulnak a pedagógusokhoz, hogy javasoljanak okos, fejlesztő játékokat. Vagy olyan alkalmazásokat keresnek, amelyek valamilyen ismeretet közvetítenek. De a túl direkt funkciók ritkán járnak sikerrel. A legjobb játék varázslatos a gyerekek számára. Olyan világba röpíti, ahol neki fontos szerepe van. A játék akkor jó, ha gondolkodásra, képzeletre, cselekvésre ösztönzi a játékost. Így a tárgyak maguk, csak kellékei lehetnek a játszásnak, eszközök, amik önmagukban nem elégítik ki a játék iránti vágyat. Ezért látjuk sokszor, hogy egy-egy értékes játék mellett egy egyszerű dobozzal, madzaggal tovább elvan a gyerek, hosszabb ideig leköti magát.

játék tanulás fejlesztés szabadidő ajándék

Az úgynevezett okosjátékok vagy fejlesztő játékok, olyan szituációk, problémák elé állítják a gyerekeket, amelyek megoldása, elképzelése, továbbgondolása a játékosra van bízva. Ezeken a szituációkon keresztül tesznek szert új ismeretekre, gyakorlatra, és új tudásokra.

A reklámokban látott babák, robotok, egyéb tárgyak legtöbbször azért vonzók, mert aktivitás közben kerülnek bemutatásra. Egy másik fiú vagy lány élvezettel játszik, dobálja, tologatja stb azt a tárgyat, és látszik rajta, hogy beleképzeli magát az adott tárggyal egy-egy szituációba. Ettől jó a játék. Ha megkaptam, de nem tudom belevarázsolni a saját világomba, akkor nem lesz jó játék.

A társasjátékok témájuktól és tartalmuktól függetlenül fontos felkészítői az iskolás éveknek. A nagyóvodásokat a rendszeres társasjátékkal az alapvető számolási műveletekre, mennyiségi megkülönböztetésre, a türelemre, együttműködésre, koncentrációra, kudarcélmény feldolgozására tudjuk felkészíteni. Az első osztályos tanítónk azt javasolta nyárra, hogy mindig legyen kéznél, elöl egy társasjáték és játsszunk a gyerekkel rendszeresen. Ezzel készüljünk az iskolára, ne előre tanulással.

Találkozhatunk olyan játékokkal is, amelyek a gyűjtésről, rendszerezésről szólnak. Ez is egy jó játék, ahol szerepeket, illetve fontosságot tulajdonítunk az egyes elemeknek, és a kollekció darabjaival, mint egyes szereplőkkel törődünk. Esetleg az egyes darabok a társas együttélés szabályait, konfliktusokat tudnak modellezni a gyerekek számára.
Az iskolában nagy sláger a focis kártya. A fiúk amellett, hogy gyűjtik, cserélik a kártyákat, mindnek ára van, és alapvető számolási készségeiket fejlesztik. Emellett megtanulják a zászlókat, az országokat, a segítségünkkel ezeket elhelyezhetjük a földgömbön.
A gyűjtés önmagában egy nagyon jó tevékenység, nézegetni, rendszerezni a darabokat, vágyakozni egy-egy új példányra. Persze nem így: “Bélyeget gyűjtöttem./ Papa hozott egyszer egy kilót./ Azóta nem gyűjtök bélyeget.” (Svéd gyerekvers, Siv Widerberg: Bélyeg)

 játék tanulás fejlesztés szabadidő ajándék

Nem felejthetjük és nem mehetünk el a számítógépes játékok mellett. A nagyobb gyerekek között az egyik legnépszerűbb műfaj, ami sokszor elkísér minket felnőtt korunkig. Épp ezért érdemes ezzel is tudatosan bánni, kiaknázni az előnyöket és a javunkra fordítani.
Kutatások igazolják, hogy a számítógépes játékok megváltoztatják az agy szerkezetét, és ez a változás gyakran pozitív. A játékok növelik a kreativitást, a reakcióidőt és a döntéshozatalt. További előnyöket is említenek a kutatók, mint pl. javul a szem-kéz koordináció, a szem ennek révén például jobban alkalmazkodik a látási viszonyokhoz, így az éjszakai vezetési képesség javul. Azoknál, akik cselekvés/tevékenység alapú videojátékokkal játszanak, 25 százalékkal gyorsabb a döntéshozatali képesség. Egy másik tanulmány szerint pedig a gyakorlott játékosok hatnál több dologra is képesek egyszerre odafigyelni anélkül, hogy összezavarodnának.

A stratégiai játékok az agy flexibilitását növelik, rugalmasabb és összeszedettebb gondolkodásra lesznek képesek a játékosok. Sokan még mindig azt hiszik, hogy a számítógépes játékok rajongói elszgetelt zombiként élnek.  A Journal od Computer-Mediated Communication kutatása szerint az online játékokkal feljeszthető a társadalmi élet. Sok játék közben kell kommunikálni, kapcsolatot építeni. A University of Michigan kutatói a 12 évesek körében végzett felmérése eredményeképp arra jöttek rá, hogy a játékok hatására jobb rajzokat készítettek és jobb eredményeket értek el a gyerekek az írásbeli teszteken.

Ugyanakkor persze az is ismert a kutatásokból, hogy az erőszakos játékok csökkentik az érzelmi kontrollt és depresszióra, befelé fordulásra is hajlamosíthatnak. Tehát első lépésként nem mindegy, milyen tartalmú számítógépes játékkal játszunk.

Az oktató tartalmú, a fejlesztő, gondolkodtató vagy az ún. komoly játékok különösképpen jó választás, főképp, ha olyan konzolos játékot választunk, amely közösen játszható, ezzel is erősítve a szülő-gyerek vagy egyéb szociális kapcsolatokat.

játék tanulás fejlesztés szabadidő ajándék

A játék választásnál fontos tehát ismernünk a gyermekünket, hogy a képzelet világába milyen tárgyak illeszthetők bele. Esetleg mi az, ami továbbviszi a gondolkodását.

Legyen az akár digitalis, akár hagyományos játékfajta, különleges, amikor a szülőkkel, testvérekkel közösen találunk olyan elfoglaltságot, amiben minden résztvevő jól érzi magát. Ha olyan tevékenységet találunk, amiben sok időt tudunk együtt tölteni, az a legjobb játék. A közös kikapcsolódás, az együtt végzett feladatok többet tanítanak gyermekeinkenek, mint bármennyi fejlesztő játék vagy iskolai foglalkozás. Jó játék, ha közösen készítünk süteményt, együtt párosítjuk a zoknikat, vagy ha társasjáték vagy építőkocka mellett töltjük az időnket. Vélhetően a legértékesebb játékok azok lesznek, amelyeket a szülőkkel együtt tudnak játszani a gyerekek. Felnőttként nehéz bekapcsolódni a gyermeki játék világába. Nehéz egy-egy szerepbe beleképzelnünk magunkat, önfeledten brummogni vagy csatakiáltásokkal ugrándozni, de mindannyiunknak van olyan terep, ahol otthonosan mozoghatunk. Az egyik szülő inkább a kézműves dolgokban, a másik az építésben jeleskedik, netán a nagymama a szerepjátékok során érzi jobban magát, a gyerek mindegyiknek örülni fog. Mert a közös játék biztonságot és szeretetet jelent. És ebből tanul a legtöbbet.

Ha a számítógépes játékok körében szeretnétek elmélyülni, keressétek fel a Tanárblogot, ahol a kutatási eredmények mellett konkrét játék leírásokat, letölthető játékokat találtok!

Forrás: http://www.superlink.hu/a-konzol-jatekok-elonyei-es-hatranyai

http://tanarblog.hu/search?term=szám%C3%ADtógépes%20játékok&page=1

képek: Pinterest

0 Tovább

Lenni vagy nem lenni– Tv és technika az életünkben – 

Hát szülő legyen a talpán, aki egyértelműen eligazodik a digitális eszközök okozta káros, vagy hasznos hatásai között, és mérlegelni tudja, mikor, mennyi elég. Én úgy érzékelem, a közbeszédben kicsit nagyobb hangsúlyt kap a veszélyek felsorolása. Bizonyára minden lelkiismeretes szülő fel tud sorolni legalább öt olyan érvet, ami alapján gyermekeinknek nem kellene - vagy csak nagyon kevés - Tv-t, számítógépet, kütyüt használnia. Mégis alig van olyan gyerek, aki ne élvezné a gyerekcsatornák rajzfilm áradatát! Álljon hát itt néhány olyan gondolat, amely szerint nem ördögtől való a technika…

Első gondolat: TV-t nézni jó! (Vagy filmet, vagy számítógépet, vagy egyéb digitális tartalmat.) Aki nem így vélekedik, annak nemigen kell tovább olvasnia, mert aki nem néz otthon TV-t, nem kapcsolja be a gyerek előtt, nem ül a számítógéphez, nem nyomkodja élvezettel az sms billentyűket, annak nem merül fel a kérdés: mennyit nézzen a gyerek? A kicsiknél nem maguktól adódik, hogy tévézzenek. Minta. És ha azt látják, hogy ez jó, érdekes, és rendszeres, akkor nézni fogják. És miért hazudjak, tényleg jó. Szórakoztat, érdekes, kikapcsol, tanít, érzelmeket generál, elgondolkodtat, stb…

Második gondolat: nincs megváltoztathatatlan szokás. Ha úgy érezzük, mi magunk is erős viszonyban állunk a “műszaki osztállyal”, de gyerekeink mindenképpen, próbáljuk ki az ősi elterelő módszert. Ami persze főképp az elején sok energiát és állhatatosságot kíván, de garantáltan beválik! Ugyan melyik kisgyerek választaná inkább a technikát, mint a saját szüleit? Figyeljük meg, mikor van a gyereknek leginkább igénye a rajzfilmre. Ne tiltsuk! Ha erre kerül sor, halmozzunk egy adag játékot a közelébe, és üljünk le játszani. Építsünk, kártyázzunk, sakkozzunk, öltöztessünk babát, vagy vágjunk ki papírpillangókat. Ha ezt először látja tőlünk, bizonyára gyanakodva figyel majd egy ideig, de aztán elfordul majd a TV-től, és odafigyel. Néhány alkalom múltán ki lehet kapcsolni, vagy már be sem kell majd.

 

Harmadik gondolat: csokit is mértékkel zabálunk! Ugyanígy nem járunk mindennap vidámparkba, nem veszünk mindennap új játékot, nem tartunk, csak évente egyszer karácsonyt, farsangot, nem hívjuk meg mindennapra a barátainkat. A tévézés is nagyobb örömöt okoz, ha mértékkel, tudatosan használjuk! Megtaníthatjuk a gyermekeinknek, hogy egy örömteli dolog túlzott élvezete sokszor az ellenkező hatást váltja ki. Megfájdul a hasunk, elfárad a testünk, megúnjuk a játékot, elfogy az öröm…. De ha arra kijelölt időpontban, tervezett időközönként nézzük, akkor mégjobban örülünk, előre várjuk, izgatottak vagyunk, készülünk rá!

Negyedik gondolat: Végtelen lehetőséget nyújt egy egyszerű, butának mondott rajzfilm is a tanulásra, a tanításra. Feltéve, ha élünk a lehetőséggel. Ha vesszük a fáradságot, és odaülünk mi is, és belekukucskálunk a mesébe, biztosan találunk néhány olyan momentumot, amiről aztán tudunk beszélgetni. Netán új ismeretekkel gazdagíthatja a tudásunkat. A rajzfilmekből kiindulva, továbbgondolkodhatunk, esetleg együtt tanulhatunk a kicsikkel.

Néhány példa erre: Miki egér játszótere alkalmat adhat arra, hogy kör, négyzet, háromszög alakú formákat rajzolgassunk. Tűzoltó Sam-ék Postas Pat, Bob a mester vagy a Szirénázó Szupercsapat segít megtanulni a szakmákat, az életmentést vagy akár a városszerkezetet is. A rajzfilmek alapján készíthetünk otthon rajzos, lego vagy kartonmakett kisvárost, amit a gyerek rendez be, és keresi meg a szereplőket hozzá.

Nagyobb korban például az Állati küldetés, T-Rex Expressz vagy a Lili a kis boszorkány konkrét tudományos ismereteket is közvetítenek. A természetismeret és a történelem az óvodás és kisiskolás gyerekeket nagyon elvarázsolja. Olyannyira, hogy a mesén túl is beleképzeli magát, továbbjátsza, továbbgondolja. Pláne, ha adunk hozzá egy kis muníciót, az adott korszakról további információkkal szolgálunk, további képeket mutatunk. Kisiskolások akár konkrét projektet is alapozhatnak egy-egy mese epizódra (szóljon az bogarakról, fáraókrók, dínókról), amiből kiindulva segítséget kaphatnak az internetről, könyvtárba mehetnek, múzeumot látogathatnak.  És máris használták a fantáziájukat, gondolkodhatnak önállóan, beleélhetik magukat mesevilágukba.

Ötödik gondolat: nem tőlem származik, de nagyon fontos! “A modern technikákban ugyanúgy benne van a jobb világ lehetősége, ahogy az elidegenedésé” (http://urbanplayer.hu, Az év eddigi legjobb appja) Szóval tehetünk úgy, mintha nem ez venne bennünket körül, csak akkor egy olyan világot mutatunk a gyerekeinknek, ami nem valós. Inkább tanítsuk meg őket arra, hogyan tudja hasznosan és magát megvédve használni a tévét, a számítógépet, az internetet. Különösen a nagyobb iskolásoknál, csak ártunk azzal, ha eltiltjuk őket a technikától. Béna dolog, ha valaki azért nem nézhet egy menő sorozatot, mert a szülei nem engedeik. És menő, ha a szülei választás elé állítják, bíznak a józan eszében, és mérlegre teszik számára, mit kockáztat, ha túlzott mértékben nézi a tévét, vagy a nem neki való tartalmakat. Ez persze feltételezi, hogy a szülők állandó jelenléttel és segítő kézzel támogassák a gyerekeket

Azt szeretnénk, ha gyermekeink sikeresek és boldogak lennének. Ha megállnák a helyüket. Ha magabiztosak lennének és nem maradnának le. Ma itt van ez a technika dolog.. ezzel kell a szülőknek és a pedagógusoknak megbírkoznia. A kovakövön és a tűzgyújtáson már túl vagyunk.

Képek: Pinterest

0 Tovább

Szülő2.0

blogavatar

mit kezdjünk magunkkal, gyermekeinkkel, amikor azt látjuk, hogy a hagyományos módszerek nem alkalmazhatók. mit tehet egy szülő, ha ő maga is, és gyermeke is egy új kultúra szülöttje. kis generációelmélet, digitális kultúra, 21. század. magunknak kreálunk mintákat.

Utolsó kommentek

Követők

nianna

Címkefelhő

iskola (36),szülői minta (27),tanulás (19),21. század (19),nevelés (15),iskolakeresés (12),oktatás (10),család (9),tanítás (9),szabadidő (9),felelősség (7),alternatív (6),agresszió (5),tanár (4),érzelmi intelligencia (4),tudás (4),fejlesztés (3),program (3),empátia (3),nyár (3),értékelés (3),magántanuló (3),digitális kultúra (2),szigor (2),pihenés (2),szeretet (2),szülő (2),karácsony (2),digitális (2),partneri viszony (2),szolgáltató iskola (2),fehérneműszabály (2),pedagógus (2),óvodaválasztás (2),verés (2),halál (2),szabadság (2),z generáció (2),hit (2),alternatív iskola (2),halloween (2),játék (2),alternatív tanulás (2),gyerekkor (2),különóra (2),elismerés (1),vakáció (1),bizonyítvány (1),művészet (1),robot (1),Nevelés (1),tisztelet (1),fejlődés (1),Szülői minta (1),Sport (1),büntetés (1),érzelmi ntelligencia (1),nyitott (1),technológia (1),autóvezetés (1),okos program (1),korszerű tudás (1),gondolkodás (1),szünidő (1),okos étel (1),egészség (1),étkezés (1),tanóra (1),kultúra (1),boldogság (1),boldog gyerek (1),szabad játék (1),robotika (1),új írástudás (1),programozás (1),kódolás (1),dícséret (1),halottak napja (1),megosztás (1),használható tudás (1),tudástranszfer (1),új tudás (1),trambulin (1),mozgásfejlesztés (1),ugrálás (1),menekült (1),csúfolódás (1),színes világ (1),wc (1),tanárok (1),közösség (1),kooperatív (1),televízió (1),technika (1),múzeum (1),tanévkezdés (1),internetbiztonság (1),kirekesztés (1),video (1),gimnázium (1),alternatív oktatás (1),21. századi tudás (1),kreatív (1),ünnep (1),IKT (1),közösségi oldalak (1),ajándék (1),kisgyerek (1),alvás (1),altatás (1),apa (1),modern (1),fenyítés (1),osztályzat (1),gyerek verés (1),finn (1),épület (1),jövő iskolája (1),leszakadók (1),tv (1),mobiltelefon (1),iskolaelőkészítés (1),középiskolai rangsor (1),felvételi (1),matek (1),app (1),óvoda (1),együttműködés (1),projekt módszer (1),szakma (1),menekültek (1),helyesírás (1),otthon oktatás (1),segítség nyújtás (1),jótékony (1),független iskola (1),gyerekvállalás (1),állami iskola (1),egyszerűsítés (1),fáradt (1),koncentráció (1),magánélet (1),egyházi iskola (1),jótanuló (1),tüntetés (1),waldorf (1),újév (1),erkölcs (1),fogadalom (1),túlpörgött (1),szünet (1),biztonság (1),vallás (1),internet (1),rossz gyerek (1),együttélés (1),verekedős gyerek (1),fegyelem (1),első osztály (1),házi feladat (1),otthontanulás (1),élménypedagógia (1),iskolaérettség (1),tanító (1),új iskola (1)

Kedvencek

Szülő2.0 Szülő2.0

mit kezdjünk magunkkal, gyermekeinkkel, amikor azt látjuk, hogy a hagyományos...

Reblog