Legózz a suliban! – Így tanítanak ma a legmenőbb tanárok

Amikor igyekeztem összeszedni a tudnivalókat jelen cikk megírásához nagyon hamar a szemembe ötlött egy könyv, a „Robotika feladatgyűjtemény”. Mert az én időmben legfeljebb matematika, fizika vagy kémia feladatgyűjteménnyel találkoztam és azt hiszem egy ilyen könyv legfeljebb a „Hogyan képzeled a jövőt” című 1986-ban írt fogalmazásomban szerepelhetett volna. Most meg itt van, tessék, ebből tanulhatnak azok a szerencsések, akik olyan iskolába járnak, ahol értik a lényeget.
Kárpáti Judit

21. század robotika

Az interneten már korábban is hallottam róla, hogy ez vagy az a tanító néni milyen ügyes ötlettel állt elő és Lego kockák segítségével tanítja a kisiskolásokat számolni. Nem tudtam azonban arról, hogy a Lego-nak külön oktatási programja is van, a Lego Education. A konferencián, ahol kiállítóként jelent meg a hazai forgalmazó, egy nagyon kedves és lelkes hölgy alig bírtam elszakadni a standtól, ahol egy csoport Vértesszőlősi iskolás még azt is bemutatta, hogyan terveztek robotot és miként nyerték meg vele a hazai robotépítő versenyt. Hogy aztán novemberben a szintén nagyon lelkes informatika tanárukkal Indiába utazzanak a nemzetköz versenyre.

Számolj, mesélj, írj!

De a Lego Education korántsem a robotikára korlátozódik, sőt, a legjobb segédletek a számolást, a történelmet, a magyart és tulajdonképpen bármely tantárgyat támogathatják. Ami elsőre a legjobban megragadott a „More to math”, a matematikai oktatókészlet, biztosan azért, mert soha nem voltam jó ebből a tárgyból, miközben annyira jó lett volna érteni és szeretni a számokat. Ez a program egy komplett csomag, amiben van interaktív táblára szabott szoftver a tanároknak, tanítási útmutató és tréning csomag szintén nekik, animált feladatmegoldó segédlet a gyerekeknek és persze egy speciális doboz, ami a Lego elemeket tartalmazza. Ez utóbbiból két gyerek használhat egyet, így osztályonként, a létszámtól függően 10-15 dobozba kell befektetni és a további évfolyamok is használhatják még sokáig.

21. század robotika

A kommunikációt fejleszti a StoryStarter, ami tematikus kiegészítőket tartalmaz; ilyenek a Tündérmese, az Űrállomás és a Mindennapok. A forgalmazó, Kopasz Anikó szerint egy vidéki általános iskolában esett meg, hogy megbetegedett a történelem tanár és a helyettesítő informatika tanár felkapta a StoryStarter csomagot, azzal ment be az órára. Végül sikerült úgy megtanítania a készlet segítségével a mohácsi vészt, hogy a gyerekek mind ötös dolgozatot írtak később, amikor az eredeti tanár sort kerített a számonkérésre.

Robotok minden mennyiségben

Mindjárt értelmet nyerhet a Robotika feladatgyűjtemény, ha az iskolában a Lego Mindstorms robotok segítségével tanulnak a gyerekek programozni. A csomag egy grafikus szimbólum alapú intuitív programozással tanít, ami gyakorlatilag megegyezik azzal a programnyelvvel, amit a tudósok és a mérnökök világszerte használnak. Ki nem szeretné, ha a gyereke a suliban szórakozásból tenne szert olyan tudásra, ami belépő a legjobb jövőbeni állások elnyeréséhez? A Lego Education még egy csomó egyéb szuper csomagot fejleszt folyamatosan és szerintem nagyon menő, hogy már itthon is elérhetők ezek a segédletek. Persze nincsenek ingyen a csomagok és az iskoláknak a zsebükbe kell nyúlniuk, ha el szeretnének indulni egy ilyen vonalon, de már az is egy lépés, ha legalább tudnak róla a szülők és a pedagógusok is, hogy van ilyen.

Érdemes kedvcsinálónak megnézni ezeket a kisfilmeket és tallózni az oldalon, egy más világ, mint amiben mi tanultunk:

https://education.lego.com/en-us/elementary/explore

www.hdidakt.hu

 

 

 

0 Tovább

A te gyereked (hogy) vezet majd autót?

A hetvenes, nyolcvanas évek óta a családok, gyerekek életének egyik jelentős „szereplője” az autó. A hétvégék, a nyaralások és ma már a napi rutin is a család egy vagy akár két autójához szorosan kapcsolódik, így teljesen természetes, hogy a gyerekek hamar kíváncsiak lesznek, milyen a vezetés élménye. Egészen a jelen korig gyerekek nemzedékei várták, hogy betöltsék a tizenhetet és minél hamarabb elkezdhessék az autós sulit.

Kárpáti Judit írása

A szöget a fejembe, - mint olyan sokszor - egy reggeli, iskolába tartó út során folytatott beszélgetés ütötte.
A mindjárt nyolcéves fiam, ahogy nyilván a legtöbb gyerek már egészen kiskorától érdeklődik a vezetés iránt, izgatja, melyik pedál mire való, melyik gomb, mit indít el.
Ezen a reggelen is hasonló kérdések érkeztek hátulról és persze a szokásos türelmetlen kérdés; „Mikor vezethetek már?”

21. század technológia tanítás autóvezetés robot

Mielőtt rávágtam volna, hogy még kilenc év és megszerzed a jogsit, hirtelen beugrott, de hát már most is tesztelnek önvezető autókat az utakon, majd’ tíz év alatt kizárt, hogy ne fejlődne annyit az autóipar, hogy akár egy jelentős tömegnek ilyen autója legyen.

Komolyan izgatni kezdett a kérdés, ezért kicsit utánajártam a dolognak, hogy okosan tudjak válaszolni a fiamnak. Aki egyébként alaposan el volt szontyolodva, amikor felvetettem, hogy lehetséges, más lesz a vezetés akkor, mint most.

Három trend

Az autóipar egyik vezető irányvonala az elektromos autók elterjedése. A Morgan Stanley elemzői szerint 2025-re – ekkor lesz a fiam éppen 17 éves – közel 7 millió elektromos autó készülhet, ami a teljes autógyártás nagyjából 7 százalékát teszi majd ki.

Egy másik fontos vonal, mely az előző technológiát is alkalmazva megvalósul majd az önvezető autók elterjedése. Ez az irány a technológiai cégek számára is kihívás, mutatja ezt a Google autonóm robot autója is.

21. század technológia tanítás autóvezetés robot

Ennek az iránynak egy másik vonala az önvezető autók hálózatának megalkotása, ami azt jelenti, hogy az autók képesek egymással kommunikálni, a közlekedés tökéletesen kiszámíthatóvá és megbízható válna.

A harmadik nagy változásokat hozó trend a car sharing, az autó megosztás lesz, ami azt jelenti, hogy a birtoklás helyett a közösségi használat lép előtérbe.

A jelenlegi és több nagy autógyár által már tesztelt elképzelés szerint egy mobil applikáció segítségével bérelhetők a városokban elhelyezett autók.

21. század technológia tanítás autóvezetés robot

Tényleg így lesz?

Mindhárom trend nagyon vonzó és izgalmas alternatíva és nehéz elképzelni, hogy valóban megszűnhet az autóban idegeskedés, a dugó és maga a vezetés is.

Ezekkel a lehetőségekkel mégis számolni kell és elég jól elmagyarázható mindegyik alternatíva, illetve az egymást kiegészítő technológiák is, már egy óvodás kisgyereknek is.

Ahhoz viszont, hogy ezek a kicsit viccesnek tűnő, de mégis nagyon közeli változások bekövetkezzenek, még sokat kell fejlődnie a közlekedési infrastruktúrának. Társadalmi és állami szinten is konszenzusra kell jutni és lesznek nehezebb, átmeneti időszakok, amikor a régit még nem váltja fel teljesen az új.

Amikor az utakon szemben állnak majd egymással az önvezető autók és az autóvezetők, a saját autóval közlekedők és a megosztást kihasználó tudatos fogyasztók.

21. század technológia tanítás autóvezetés robot

Jogsi 2.0

Abban azért biztosak lehetünk, hogy magát a közlekedést akkor is tanulni kell majd, amikor már rendszerbe szerveződve járnak az áramvonalas kisebb, nagyobb robot autók, így valószínűleg az autós utazás élménye, még ha egy teljesen más formában, de a gyerekeinknek is megadatik.

 

Képek: Pinterest

0 Tovább

Szülő2.0

blogavatar

mit kezdjünk magunkkal, gyermekeinkkel, amikor azt látjuk, hogy a hagyományos módszerek nem alkalmazhatók. mit tehet egy szülő, ha ő maga is, és gyermeke is egy új kultúra szülöttje. kis generációelmélet, digitális kultúra, 21. század. magunknak kreálunk mintákat.

Utolsó kommentek

Követők

nianna

Címkefelhő

iskola (36),szülői minta (27),tanulás (19),21. század (19),nevelés (15),iskolakeresés (12),oktatás (10),család (9),tanítás (9),szabadidő (9),felelősség (7),alternatív (6),agresszió (5),tanár (4),érzelmi intelligencia (4),tudás (4),fejlesztés (3),program (3),empátia (3),nyár (3),értékelés (3),magántanuló (3),digitális kultúra (2),szigor (2),pihenés (2),szeretet (2),szülő (2),karácsony (2),digitális (2),partneri viszony (2),szolgáltató iskola (2),fehérneműszabály (2),pedagógus (2),óvodaválasztás (2),verés (2),halál (2),szabadság (2),z generáció (2),hit (2),alternatív iskola (2),halloween (2),játék (2),alternatív tanulás (2),gyerekkor (2),különóra (2),elismerés (1),vakáció (1),bizonyítvány (1),művészet (1),robot (1),Nevelés (1),tisztelet (1),fejlődés (1),Szülői minta (1),Sport (1),büntetés (1),érzelmi ntelligencia (1),nyitott (1),technológia (1),autóvezetés (1),okos program (1),korszerű tudás (1),gondolkodás (1),szünidő (1),okos étel (1),egészség (1),étkezés (1),tanóra (1),kultúra (1),boldogság (1),boldog gyerek (1),szabad játék (1),robotika (1),új írástudás (1),programozás (1),kódolás (1),dícséret (1),halottak napja (1),megosztás (1),használható tudás (1),tudástranszfer (1),új tudás (1),trambulin (1),mozgásfejlesztés (1),ugrálás (1),menekült (1),csúfolódás (1),színes világ (1),wc (1),tanárok (1),közösség (1),kooperatív (1),televízió (1),technika (1),múzeum (1),tanévkezdés (1),internetbiztonság (1),kirekesztés (1),video (1),gimnázium (1),alternatív oktatás (1),21. századi tudás (1),kreatív (1),ünnep (1),IKT (1),közösségi oldalak (1),ajándék (1),kisgyerek (1),alvás (1),altatás (1),apa (1),modern (1),fenyítés (1),osztályzat (1),gyerek verés (1),finn (1),épület (1),jövő iskolája (1),leszakadók (1),tv (1),mobiltelefon (1),iskolaelőkészítés (1),középiskolai rangsor (1),felvételi (1),matek (1),app (1),óvoda (1),együttműködés (1),projekt módszer (1),szakma (1),menekültek (1),helyesírás (1),otthon oktatás (1),segítség nyújtás (1),jótékony (1),független iskola (1),gyerekvállalás (1),állami iskola (1),egyszerűsítés (1),fáradt (1),koncentráció (1),magánélet (1),egyházi iskola (1),jótanuló (1),tüntetés (1),waldorf (1),újév (1),erkölcs (1),fogadalom (1),túlpörgött (1),szünet (1),biztonság (1),vallás (1),internet (1),rossz gyerek (1),együttélés (1),verekedős gyerek (1),fegyelem (1),első osztály (1),házi feladat (1),otthontanulás (1),élménypedagógia (1),iskolaérettség (1),tanító (1),új iskola (1)

Kedvencek

Szülő2.0 Szülő2.0

mit kezdjünk magunkkal, gyermekeinkkel, amikor azt látjuk, hogy a hagyományos...

Reblog